Elleboog, pols en handklachten

Elleboog, pols en handklachten komen veel voor bij mensen die veel repetitieve bewegingen met hun handen en onderarmen maken .

Denk hierbij aan mensen die veel achter een computer of laptop zitten en typen, tandartsen, mondhygiënisten, chirurgen, pianisten en andere musici. Veelvuldig smartphone gebruik kan ook leiden tot klachten aan de duim, hand en pols.

Dit soort klachten kunnen enorme problemen geven in het dagelijks leven en de mogelijkheid om werkzaamheden uit te voeren. Handfysiotherapie kan dan de uitkomst zijn voor jouw klachten.

 

Anatomie

De elleboog is het gewricht tussen je bovenarm(humerus), ellepijp (ulna) en spaakbeen (radius). De voornaamste beweging in je elleboog is buiging en strekking. Je radius en ulna draaien om elkaar heen en zorgen ervoor dat je je onderarm kan draaien. Dit noemen ze supinatie en pronatie.

De pols is het gewricht tussen je onderarm en hand. Je pols kan buigen, strekken en opzij bewegen (ulnair en radiair deviatie).

Je hand bestaat uit 27 botten; 8 handwortelbeentjes, 5 middenhandsbeentjes en 14 vingerkootjes. Tussen deze botjes zitten gewrichten, wat de hand zeer bewegelijk maakt.

Er zitten een hoop spieren in de elleboog, onderarm en hand, ongeveer 30. Tussen deze spieren lopen de zenuwen die je hand innerveren.

Je kan je dus voorstellen dat er best een hoop verkeerd kan gaan.  

 

 

elleboog en onderarm klachten.

 

Veelvoorkomende klachten aan de elleboog zijn: muisarm, tennis elleboog (epicondylitis lateralis), golf elleboog (epicondylitis medialis). Tegenwoordig heten deze klachten KANS, klachten aan arm nek en schouder. De meeste van deze klachten worden veroorzaakt door langdurige repetitieve bewegingen van de elleboog en hand met te weinig rust tussendoor. Als je achter een computer werkt, is dat typen en muizen. De spieren die je vingers strekken en buigen beginnen in je elleboog en onderarm. Vaak krijgen deze spieren niet genoeg tijd en rust om te herstellen van de continue repetitieve bewegingen gedurende de dag. Hierdoor raken ze overbelast en gaan ze pijn doen.

Belangrijk hierin is het ‘te weinig rust tussendoor’ gedeelte. Zelfs kleine breaks van 10 seconden waarin je je handen en polsen losschud kan al genoeg zijn om klachten te voorkomen.

Zeker met chronische klachten aan de onderarm en elleboog zit er onderliggend een zenuwbeknelling. Deze zenuwbeknelling kan in de elleboog zitten, maar ook in de nek, schouder of pols. Het behandelen en oplossen van deze zenuwbeknellingen geeft vaak grote verlichting van de klachten.

pols en handklachten

In de hand en pols zitten veel botten, gewrichten en spieren en pezen. Omdat we onze handen veel gebruiken, komen klachten hieraan veel voor. Pols en handklachten daarom een grote invloed hebben op je dagelijks leven.

Er kan een onderscheid gemaakt worden tussen acute en chronische hand- en polsklachten.

Acute klachten ontstaan plotseling na bijvoorbeeld een val of bij het sporten. Ook als je te veel oefeningen als push ups doet, kan je pols pijn gaan doen. Vaak gaan deze klachten met gedoseerde beweging en tijd vanzelf weer weg.

Langdurige en chronische hand- en pols klachten beginnen vaak zonder duidelijke oorzaak en worden geleidelijk over tijd erger. Vaak worden deze klachten veroorzaak door te veel repetitieve beweging tijdens werk met te weinig rust en een (te) hoge workload.  

Veelvoorkomende (chronische) hand- en polsklachten zijn slapende handen, carpaal tunnel syndroom, peesschede ontsteking in de duim (de quervain syndroom). Bij beide aandoeningen is er niet alleen sprake van problemen in spieren, maar ook vaak een zenuwbeknelling. Deze zenuwbeknelling wordt veroorzaakt doordat er teveel spanning in de spieren van de onderarm, pols en hand zit die de zenuw afknellen. Met handfysiotherapie zijn deze zenuwbeknellingen vaak binnen een paar sessies op te lossen.

Wat kun je het beste doen als je last hebt van je elleboog, onderarm, pols en/of hand?

 

  1. Beweeg je elleboog, onderarm, pols en/of hand naar alle richtingen, binnen de pijngrens.
  2. Beweeg de omringende gewrichten en gebieden, binnen de pijngrens. Dus je nek, schouder, bovenrug, elleboog, onderarm, pols en/of hand.
  3. Ontspan! Neem vaker pauze van de repetitieve beweging, schud je handen en polsen los, Ook kun je ademhalingsoefeningen doen of stretches voor je onderarm en pols.

Zeker als je acuut last hebt van je elleboog, onderarm, pols en/of hand, gaat het er om DAT je beweegt in plaats van HOE je beweegt. Bewegen binnen de pijngrens werkt pijn dempend en versnelt het herstel proces, dus ga bewegen!

Onze behandeling

Fysiotherapie kan snel verlichting geven van je klachten. Handfysiotherapie Onze behandeling helpt om de spieren en gewrichten in je elleboog, onderarm, pols en/of hand beter te laten bewegen en je pijn snel te verminderen. We geven je ook oefeningen mee waarmee je zelf alles soepel kunt houden.

Als je chronische klachten hebt aan je elleboog, onderarm, pols en/of hand, maak dan een afspraak bij Pieter. Hij is gespecialiseerd in handfysiotherapie, zenuwbeknellingen en gerelateerde klachten.

Als je vragen hebt over jouw elleboog, onderarm, pols en/of hand klacht, neem dan gerust even contact op met een van onze therapeuten. Vaak kunnen we je al handige tips geven die je klachten direct verminderen.

STUUR ONS JE VRAAG OF MAAK DIRECT ONLINE JOUW AFSPRAAK

Ik heb een vraag over mijn elleboog-, pols- of handklacht

4 + 4 =

× Whatsapp