Spierscheur en verrekking

Laten we het hebben over spierscheuren en verrekkingen.

Je doet je ding en opeens POP.
Wat nu…?

Vooral als het de eerste keer is dat het je overkomt, kan het eng zijn.

Deze pagina geeft de algemene richtlijnen voor het herstel van een spierverrekking.
Als je vermoedt dat je een spierverrekking of -scheur hebt, ga dan naar een zorgprofessional om je klacht goed te laten onderzoeken, diagnostiseren en een herstelplan te krijgen.

Laten we het uit elkaar halen en onderzoeken wat u kunt doen om het herstelproces te optimaliseren en te versnellen.

Er zijn verschillende manieren om te beoordelen wat voor soort spierverrekking of scheur er is.
Het meest gebruikelijke classificatiesysteem kent 3 gradaties.

GRADATIES VAN SPIERVERREKKINGEN

Graad 1: Plaatselijke pijn, verergerd door beweging; lichte invaliditeit; lichte zwelling, ecchymose, plaatselijke gevoeligheid; minimale bloeding. 
Graad 2: Plaatselijke pijn, verergerd door beweging; matige invaliditeit; matige zwelling, ecchymose, plaatselijke tederheid; uitrekking en scheuring van vezels, zonder volledige ontwrichting.
Graad 3: Ernstige pijn en invaliditeit; ernstige zwelling, ecchymose, hematoom; palpabel defect en verlies van spierfunctie; spier- of peesruptuur

Afhankelijk van de ernst van de verrekking voel je pijn, stijfheid en voelt het waarschijnlijk warm, ontstoken, gezwollen en gekneusd aan. Dit is een normaal en essentieel onderdeel van het herstelproces.

Graad 1 verrekkingen zijn over het algemeen binnen 3-6 weken hersteld en scheuren van graad 3 (met operatie) kunnen tot 1-2 jaar duren om volledig te herstellen.

 

Laten we eens kijken naar wat er op fysiologisch niveau gebeurt.

Er zijn 3 opeenvolgende, overlappende fasen van weefselherstel. Ten eerste de ontstekingsfase in de eerste 1-4 dagen, de proliferatiefase in de 3-24 dagen na het letsel en de remodelleringsfase 21 dagen-2 jaar na het letsel.

Fase 1: Ontstekingsfase

De ontstekingsfase is de manier waarop je lichaam de schade beoordeelt, schoonmaakt en voorbereidt op verder herstel.

Vergelijk het met een ongeluk dat op straat gebeurt. In eerste instantie komen er veel politieagenten en hulpverleners aan, ze sluiten de straten af en het verkeer wordt gestremd. Zodra de schade is beoordeeld en het puin gedeeltelijk is opgeruimd, openen ze langzaam de wegen zodat het verkeer weer door kan gaan.

In je lichaam gebeurt een soortgelijk proces. Als er een scheur ontstaat, komen er veel cellen naar het gebied van de scheur toe. Cellen om ziekteverwekkers en bacteriën te doden. Cellen om de wond te dichten, andere cellen om beschadigd weefsel op te ruimen. Groeifactoren, voedingsstoffen en enzymen arriveren ook en helpen het herstel op gang te brengen. Deze ontstekingsfase duurt meestal 1-3 dagen.

 

RICE or not?

Het advies was altijd RICE (Rest, Ice, Compress, Elevate). Maar het deel Rust en IJs kan beter worden overgeslagen.
Waarom zou je rust en ijs overslaan?

Om te herstellen moeten je cellen voedingsstoffen en zuurstof krijgen en moeten ze afvalstoffen afvoeren. De manier om dat te doen is via de circulatie van bloed. De doorbloeding wordt gestimuleerd door beweging.

Rusten, en dus niets doen, vermindert de circulatie in het geblesseerde gebied. De betere optie is om zo snel mogelijk na uw blessure te gaan bewegen. Hiermee bedoel ik niet door de pijn heen bewegen, maar het voorzichtig aanspannen en bewegen van de geblesseerde spier en de gewrichten boven en onder de blessure. Zelfs kleine bewegingen stimuleren al de doorbloeding en daarmee het herstel.

De reden om ijs over te slaan is dat ijs het gebied afkoelt. Ook al voelt het prettig aan, het afkoelen van het gebied belemmert juist het ontstekingsproces. De warmte is nodig om eventuele ziektekiemen en schadelijke bacteriën af te doden.
Compress en Elevate zijn nog steeds goed om te doen. 

Bewegen is de betere optie

Zoals ik al eerder zei, beweging is essentieel in het herstelproces. Wanneer je de geblesseerde spier gaat bewegen, zul je waarschijnlijk merken dat het bewust aanspannen vrij moeilijk is om te doen. Als beschermingsmechanisme verhoogt je brein de spanning in de geblesseerde spier en ‘schakelt’ de spier daarna als het ware uit. Zo wordt de spanning op de wond verminderd. 

Ik denk dat een van de belangrijkste dingen in deze fase is om dat bewustzijn en het vermogen om bewust een spier aan te spannen terug te krijgen.

Als het samentrekken van de spier of het bewegen van een gewricht te pijnlijk is, ga dan voor statische (isometrische) contracties (span je spier aan zonder te bewegen). Begin met 15 seconden aanspannen in verschillende hoeken en bouw dat uit. Ook hier is het doel om het bewustzijn terug te krijgen en herstel te stimuleren, niet om door de pijn heen te duwen.

In deze fase is het raadzaam een fysio te bezoeken. Je wilt echter geen behandeling op de plaats van het letsel. Het is wel goed om het omliggende weefsel voorzichtig te behandelen. Het kan de spanning op de wond verminderen, waardoor deze in de volgende fase gemakkelijker dichtgroeit.

 

Fase 2: Proliferatie fase

Na de ontstekingsfase komt de volgende fase, de proliferatiefase.
Tijdens de proliferatiefase wordt de wond gesloten en verder hersteld.
Nieuwe cellen (littekenweefsel) worden neergelegd en de randen van de wond worden naar elkaar toegetrokken zodat de wond zich sluit.
Tijdens deze fase zul je merken dat de pijn afneemt en de functie verbetert (je kunt meer doen met het geblesseerde gebied).
Het is normaal dat je nog wat klachten voelt, ook al is het weken na de blessure.
Het is belangrijk om bewust zijn van de belasting die je op het weefsel uitoefent.
Een rustige en geleidelijke opbouw van de belasting is enorm belangrijk om de kracht en flexibiliteit te laten opbouwen en herblessures te voorkomen.

Fase 3: Remodelleringsfase

De remodelleringsfase is de laatste fase van weefselherstel.
Tijdens deze fase wordt het beschadigde weefsel versterkt en kan het grotere krachten aan.

Ook al is de pijn grotendeels weg, het weefsel is nog niet op zijn volle sterkte, flexibiliteit, evenwicht en reactievermogen.

Je revalidatieprogramma moet met deze factoren rekening houden op basis van uw doelen. 

 

Andere overwegingen en take aways

Nu weet je meer over hoe weefsel herstelt na een scheur. We hebben het onderwerp training en oefeningen ook aangesneden.

Er zijn echter ook andere zaken om in je achterhoofd te houden.

  • Herstel kost tijd. Het herstel van blessures duurt langer dan de meeste mensen verwachten. Raak niet in paniek als je na een paar maanden nog niet 100% hersteld bent. Weefselherstel kan tot 2 jaar duren na een zware verstuiking of scheur. Dat is normaal.
  • Slaap. Je herstelt als je slaapt. Hoe groter de blessure, hoe meer prioriteit je moet geven aan minimaal 8 uur slapen.
  • Voeding. Om te herstellen van een blessure heeft je lichaam de juiste voedingsstoffen nodig. Voeg wat eiwitten toe aan je dieet en zorg ervoor dat je voldoende vitaminen binnenkrijgt, bij voorkeur via de voeding, maar suppletie is ook goed.
    •  Naast magnesium, omega 3, vitamine d3, zou je baat kunnen hebben bij antioxidanten (vitamine A, C en E, zink, selenium, glutathion) en collageen. Als je niet van supplementen houdt, is bottenbouillon een geweldige bron van collageen, vitamines, mineralen en aminozuren.
  • Ademhaling. waarom zou ademhaling het herstel beïnvloeden zou je denken. Wanneer je geblesseerd raakt, komt je lichaam in een staat van stress. Echter, om optimaal te genezen wil je in een meer ontspannen staat zijn. Ademhaling is een van de beste hulpmiddelen om te ontspannen en over te schakelen naar een meer ontspannen toestand om een optimale omgeving voor herstel te creëren. Focus op langer uitademen dan je inademt. Doe dat 2x 10 minuten per dag.
  • Pijnstillers / ontstekingsremmers. Je weet nu dat ontstekingen essentieel zijn voor herstel dus wees bedacht op het gebruik van ontstekingsremmers. Neem bij twijfel contact op met je huisarts
  • Beweging. Ik heb het al eerder gezegd, maar het is de moeite waard om het nog eens te zeggen. Zo snel mogelijk beweging terugkrijgen is essentieel voor je herstel. Rust is niet meer van deze tijd.

Per fase zijn er verschillende dingen die je kunt doen om de genezing te versnellen en optimaliseren en herblessures te voorkomen.
Onze fysiotherapeuten kunnen je adviseren over de juiste behandeling en oefeningen die je op het juiste moment kunt uitvoeren.

We zullen je ook helpen om je weer op de rails te krijgen als het wat langer duurt dan verwacht.

Stuur ons je vraag of maak direct online jouw afspraak

Ik heb een vraag over mijn spierscheur of verrekking

3 + 13 =

× Whatsapp